Kościół w Broku
Pierwszy kościół w Broku stanął zapewne w XI wieku. Po nim wznoszono jeszcze kilka, również drewnianych. Budowę obecnego, w stylu renesansowym rozpoczęto w 1542 roku, a poświęcenia dokonano po osiemnastu latach, jest on murowany, z cegły, wewnątrz otynkowany, z dwiema bocznymi kaplicami, o wymiarach: długość – 5,5 m., szerokość -13 m., wysokość do sklepienia - 12 m. W tamtych czasach wznoszenie kościołów i uposażenie parafii należało do właścicieli gruntów, królów, książąt, szlachty i biskupów w swoich dobrach. Brok był w posiadaniu biskupów płockich. Dlatego aktualny kościół powstał staraniem biskupów Samuela Maciejewskiego i Andrzeja Noskowskiego.
Kościół zaprojektowany przez Jana z Wenecji, architekta biskupa Andrzeja Noskowskiego, posiada przejrzysty i prosty układ. Przedłużeniem prostokątnej nawy jest prezbiterium, prawie tej samej szerokości, zamknięte półkolistą absydą. Od strony północnej zaprojektowano niewielką zakrystię.
Kaplice nie są dziełem Jana z Wenecji. Północną dobudował przed 1612 rokiem brokowski proboszcz, ]akub Odrzywołek Kapusta, a południową oraz kruchtę z zachodu wzniesiono w drugiej połowie XIX wieku. Kościół kilkakrotnie restaurowano, m.in. po zniszczeniach w okresie najazdów szwedzkich i po II wojnie światowej.
Nawa kościoła posiada sklepienie tunelowe, a kaplica i zakrystia kolebkowo-krzyżowe. Nasadę sklepienia stanowi dekoracyjna siatka sztukatorska z motywem liści połączonych listwami. Chór muzyczny, wsparty na trzech półkoliście zamkniętych arkadach, wykonano w XVIII wieku. Z nawy do kaplic prowadzą niskie, szerokie przejścia. W południowych wnękach znajdują się smukłe otwory okienne, zamknięte półkoliście, w tynkowanych obramowaniach. W ścianach nawy i prezbiterium są okienka kuliste, w ścianie północnej i w zakrystii - szerokie otwory okienne.
Na zewnątrz bryłę kościoła otaczają dwuuskokowe skarpy. Szczyty nawy i prezbiterium są uskokowe, o konturze zakreślonym odcinkami kół, wieloosiowe i w kilku strefach rozczłonkowane pilasterkami. Ściany zewnętrzne wieńczą fryzy z ozdobnie układanych cegieł. Okna posiadają z zewnątrz szerokie, profilowane obramowania. Dachy nad prezbiterium i nawami są dwuspadowe, rozdzielone wschodnim szczytem nawy, nad którym znajduje się wieżyczka na sygnaturkę. Podłużną apsydę nakrywa kopułka. Otoczenie kościoła jest obwiedzione murem z kamienia. W 1997 roku dach pokryto miedzianą blachą.
OŁTARZE
W kościele znajdują się trzy ołtarze: główny św. Andrzeja Apostoła, Matki Boskiej Różańcowej - po prawej stronie drzwi głównych, i św. Anny po lewej stronie.
Barokowy ołtarz główny św. Andrzeja Apostoła pochodzi z 1742 roku. Jest on drewniany, malowany, ze złoceniami, trzyosiowy i dwukondygnacyjny. W polu głównym znajduję się olejny obraz Chrystusa Ukrzyżowanego (l 10 na 113 cm). Postać jest wygięta, nogi przybite razem, w tyle głowy widać świetlisty nimb. Z boku drewniane rzeźby św. Jana Nepomucena i św. Jana Kantego (110 cm), malowane, zdobione złoceniami. Św. Jan Nepomucen ma nakrytą głowę, w ręku krucyfiks, długie szaty w udrapowanych drobnych fałdach. Św. Jan Kanty zwraca twarz w prawo ku górze, jego prawa ręka spoczywa na piersi, w lewej trzyma książkę; szaty są długie w licznych pionowych fałdach. Pod obrazem Chrystusa Ukrzyżowanego znajduje się pochodzący z późniejszych lat (na tym miejscu przynajmniej od 1913 roku) wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej.
W górnej kondygnacji można zobaczyć obraz św. Andrzeja Apostoła pośród obłoków, a w zwieńczeniu ołtarza Oko Opatrzności w promienistej glorii. Ołtarz (7 m) zdobią także kolumienki i wazony. Tabernakulum, na którym leży baranek, jest z zewnątrz rzeźbione, wewnątrz złocone. Ołtarz oświetla okrągłe okno z XX wieku z witrażem św. Andrzeja Apostoła.
Barokowy ołtarz Matki Boskiej Różańcowej (6 m) wykonano w połowie XVIII wieku. Jest jednoosiowy, drewniany, biało malowany, złocony i srebrzony. Podnóżek dzieli się na dwa prostokąty, wypełnione kwiatowymi i roślinnymi ornamentami. Nastawa przedstawia Drzewo Jeskego – postać ze Starego Testamentu (proroctwo o Maryi - „różczce z pnia Jessego”). W rzeźbionych kielichach umieszczono głowy patriarchów drzewa genealogicznego Jezusa Chrystusa. Pośrodku ołtarza znajduje się XVIII-wieczny, olejny obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem (80 na 110 cm). Tło kompozycji jest ciemne, z gwiazdkami. W zwieńczeniu ołtarza widać Dzieciątko, w promienistej glorii na obłokach, wraz z baldachimem i kotarą.
Ołtarz św. Anny (5 m) pochodzi z drugiej połowy XVIII wieku. Jest dwukondygnacyjny, jednoosiowy, drewniany, biało malowany, ze złoceniami. W zwieńczeniu, na tle promienistej glorii, widać Gołębicę wśród obłoków.
POLICHROMIA
W 1969 roku podczas prac renowacyjnych, odkryto ślady polichromii z czasu budowy kościoła, później pokrytej tynkiem. Przez kilka następnych lat polichromię odsłaniali i zabezpieczali konserwatorzy zabytków.
Polichromie w kościele parafialnym p.w. św. Andrzeja Apostoła w Broku stanowią jeden z najbardziej znaczących przykładów monumentalnego malarstwa ściennego na Mazowszu w XVI wieku. Dzięki pracom konserwatorskim, które przywróciły malowidłom walory artystyczne i estetyczne, są one obok dekoracji kolegiaty i kaplicy Andrzeja Noskowskiego w Pułtusku, najważniejszym przejawem XVI wiecznego malarstwa renesansowego na terenach Mazowsza.
Zachowane polichromie stanowią jedynie namiastkę dawnego wystroju wnętrza świątyni która, jak wykazały prace badawcze, była cała polichromowana. Dlatego też, próbując ustalić program ikonograficzny całego kościoła, można oprzeć się jedynie na zachowanej dekoracji fryzu arkadowego u nasady sklepienia prezbiterium.
W niszach znajdują się umiejscowione chronologicznie postaci ze Starego Testamentu: wodzów i proroków żydowskich, tzw. Galeria Królów Żydowskich, od Mojżesza do Salomona. Postacie te nie są wybrane przypadkowo, zapowiadają one bowiem ponowne przyjście Mojżesza w osobie Jezusa Chrystusa i odnowienie przymierza zawartego z Bogiem na Górze Synaj. Przymierze zawarte między Mojżeszem a Bogiem, jest każdorazowo odnawiane przez krew Chrystusa w czasie Mszy Świętej odprawianej przez kapłana w asyście diakonów i Ludu Bożego.
Przedstawiciele Ludu Bożego także zostali uwiecznieni w niszach pomiędzy postaciami ze Starego Testamentu. Prości ludzie, kobiety, mężczyźni z koszami, udający się na targ rybacy, zakonnicy czy diakoni wyłaniają się z manierycznie opracowanych wnęk, mających stwarzać iluzję na wpółotwartych drzwi, za którymi znajdują się dalsze i pogrążone w półmroku pomieszczenia.
Takie zestawienie realnych śmiertelników z postaciami biblijnymi, miało na celu ukazanie sensu uczestnictwa we Mszy św., czyli udziału w ponownym odnowieniu przymierza zawartego przez Boga z ludem wybranym Izraela i rozszerzeniu go na cały Lud Boży.
Malowidła stanowią nie tylko dekoracje artystyczną, ale spełniają także funkcję dydaktyczną i religijną; przedstawiają najistotniejszą funkcję Kościoła, a mianowicie odnowienie Przymierza przygotowującego do zbawienia. Dlatego też w centralnej części fryzu znajduje się postać Chrystusa Salvatora Mundi (Zbawiciela Świata) spinającego klamrą dzieje ludzkości od Mojżesza do dnia dzisiejszego. Tak precyzyjnie opracowany program ikonograficzny nie mógł być dziełem przypadku. Być może jego inspiratorem był sam biskup Andrzej Noskowski.
Na uwagę zasługuje też listwowo-ramowa, sztukatorska dekoracja sklepienia, składająca się z identycznych kół, połączonych ze sobą rąbami i wypełnionych malowanymi rozetami kwiatowymi. Tego rodzaju dekoracja łączy ze sobą późnogotyckie tradycje rodzinne z renesansowymi wpływami północno-włoskimi.
W swej koncepcji w znaczący sposób odbiega od dekoracji sklepień i stropów powstałych w tym okresie na terenach Polski. Kościół p.w. Św. Andrzeja Apostoła w Broku został zaliczony do tzw. grupy pułtuskiej, grupy kościołów o podobnych założeniach architektonicznych (kolegiata w Pułtusku, kościoły w Chruślinie, Ciekszynie i Brochowie).
W 2003 roku parafia p.w. Św. Andrzeja Apostoła w Broku została laureatem konkursu Generalnego Konserwatora Zabytków „Zabytek zadbany", za wzorowo przeprowadzone prace remontowo-konserwatorskie świątyni.
TABLICE I OBRAZY
W kaplicy św. Anny, po lewej stronie drzwi głównych, znajdują się tablice nagrobne. Barokowa, marmurowa tablica (37 na 53 cm) posiada wklęsły napis łaciński: „Szlachetna Elżbieta z Drężewa Radzimińska, córka szlachetnego Marcjana Radzimińskiego, żona szlachetnego Łukasza Pieczniowskiego, kapitana brokowskiego, zmarła 12 października 1611 roku, przeżyła 38 lat. Niech spoczywa w spokoju, prosi o modlitwę”.
Druga barokowa tablica, z czarnego marmuru (28 na 45 cm), jest opatrzona wklęsłym łacińskim napisem: „Jakub Odrzywołka Kapusta, proboszcz brokowski, magister sztuk, fundator tej tablicy, zmarł 25 stycznia 1670 roku. Niech spoczywa w spokoju, prosi o modlitwę”.
Przy ścianie bocznego wejścia do kościoła znajduje się, wykonana z piaskowca, XVI-wieczna, renesansowa płyta nagrobna (120 na 120 cm). Widać na niej postać kobiecą w długich szatach. Z obu stron głowy umieszczono kartusze herbowe. Płyta do lat siedemdziesiątych znajdowała się na zewnątrz kościoła i dzisiaj jest prawie nieczytelna.
Na początku XX wieku w ścianie kaplicy św. Anny wmurowano ośmiokątną tablicę z marmuru (95 na 95 cm), która przedtem zdobiła bramę pałacu biskupiego. Wyryto na niej inskrypcję: "Gdybyś wcześniej stanął przed tą bramą, wśród tlących się jeszcze popiołów, widziałbyś ten pałac, miasto i wioski. Lecz to, co obrócił w popiół szwedzki lew wielki, to wszystko odbudował, nakrył i ochronił biskup płocki Ludwik Załuski, który własnym nakładem i kosztem ten pałac odbudował i przywrócił cały urząd biskupi. Niech Bóg obdarzy go na ziemi długim życiem, w niebie szczęściem wiecznym. To życzenie pochodzi zwłaszcza od chorego następcy. W roku Pańskim 1716, dnia miesiąca l lipca”.
W roku 2000 kościół został całkowicie pomalowany. Na jego ścianach zawieszono nowe obrazy m.in. ukazujące 4 części tajemnic różańcowych oraz tryptyk przedstawiający Jezusa Miłosiernego, św. Faustynę oraz św. Alberta.
INNE WYPOSAŻENIE KOŚCIOŁA
Przy prezbiterium stoi chrzcielnica pochodząca z 1682 r., polichromowana, wykonana w stylu gotyckim (wys. 210 cm.) Posiada prostokątną podstawę, ze ściętymi narożnikami, o ośmiobocznej stopie i czaszy, ozdobionej stylizowanymi roślinami.
W 1998 r. odtworzono zwieńczenie z figuralną sceną chrztu Chrystusa w Jordanie, zaginioną w poprzednich latach. Miedziany kociołek pochodzi z końca XVII wieku.
Ambona w kościele pierwotnie umieszczona była na bocznym filarze; aktualnie nieużywana. Jest to ambona drewniana, wisząca, polichromowana.